Hvilken bagskifter

Sram X0 bagskiftere med forskellige længder laske.

Sram X0 bagskiftere med forskellige længder laske.

En bagskifter er ikke længere bare en bagskifter. Når en bagskifter skal udskiftes, eller det er tid til at opgradere den gamle cykel, kommer rigtig mange i tvivl om, hvilken type bagskifter de skal vælge, og det er med god grund. Udvalget af bagskiftere kan let virke som en jungle, hvor udtryk som kort laske, medium cage, lang arm og kapacitet kan få selv garvede cykelmekanikere til at svede en smule. Jeg vil her prøve at danne et overblik over typer af bagskiftere, samt komme lidt ind på, hvorfor det er vigtigt at vælge rigtigt.

Kapacitet
Når bagskifteren skal skiftes, er det vigtig at finde ud af, hvilken kapacitet din bagskifter skal kunne klare. Kapacitet er vigtig, da det er den der afgør, om din kæde kan holdes stram, og om det overhovedet er muligt at køre i alle gearkombinationer. Hvis man cykler på kombinationen af stor klinge foran og stort tandhjul bagpå, har man brug for stort set hele længden af kæden, hvorimod man på kombinationen af lille klinge og mindste tandhjul har en masse kæde i overskud. Her er det vigtigt, at bagskifteren har evne til at stramme kæden op. Er kæden ikke stram nok, vil den kunne sidde og ”klappe” på stellet og dermed ødelægge cyklens lakering. Det anbefales ikke at cykle i yderkombinationerne (stor+stor) og (lille+lille), da det medfører kædestøj og unødvendig slidtage af kæde og tandhjul. Man vil kunne finde samme gear i en anden klinge-/tandhjulskombination. Vælger man at køre med en forkert kapacitet på sin bagskifter, kan der opstå seriøse skader på cyklen og i værste tilfælde på cyklisten. Hvis man kører med en bagskifter med for lille kapacitet, kan man risikere brud på kæde, bagskifter, geardrop, eger og i værste tilfælde også på rammen. Er kapaciteten alt for stor, er det mindre alvorlige skader, der kan blive tale om. Her er det typisk lakken på stellet, der kan tage skade, simpelthen fordi kæden ikke holdes stram nok, hvilket også kan medføre utilsigtede gearskift.

Sådan beregner du kapaciteten
Heldigvis er det ikke svært at beregne, hvilken kapacitet man har brug for – formlen er ganske simpel: Kapacitet = (stor klinge – lille klinge) + (stort tandhjul – lille tandhjul). I praksis kan formlen til mountainbike med en typisk gearing, der hedder 44-32-24 på kranksættet og 11-36 på kassetten, se sådan ud:

= (44T-24T) + (36T-11T)

= (20T) + (25T)

= 45T

Formlen er den samme uanset om der er 2 eller 3 klinger på kranksættet. Er dit kranksæt kun forsynet med en enkelt klinge er kapaciteten blot differencen mellem største og mindste tandhjul på klingen.

Bagskifterens arm/laske angives i længderne: short, medium og long. Længden er med til at bestemme bagskifterens kapacitet.

Når der skal vælges bagskifter, er der en anden væsentlig faktor udover kapaciteten, hvilket er det højest tandantal bagskifteren kan håndtere på kassettens største tandhjul – dette vil jeg herefter kun kalde MCC = Maximum Cassette Cog . Både kapacitet og MCC angives altid af producenten.

Køb din nye bagskifter her

Typer af bagskiftere
Som udgangspunkt kan bagskiftere deles op i to kategorier: Bagskiftere til racercykler og bagskiftere til mountainbikes. Læs mere om de to kategorier herunder:

Bagskifter til racercykler
Der findes tre store producenter af gear, herunder også bagskiftere, til racercykler. Det er Shimano, Sram og Campagnolo, disse tre producenter har til sammen komponenter på et godt stykke over 99% af de racercykler, der kører rundt på vejene i dag.

Shimano har til racercykler to længder af bagskiftere:

  • SS er Shimanos betegnelse for kort, og de anvendes på cykler med to klinger på kranksættet. De har typisk en kapacitet på 31T og har fra modelår 2013 ofte en MCC på 28 tænder, hvilket på tidligere modeller har været 27 og 26 tænder.
  • GS er Shimanos bagskiftere med medium arm og bruges som regel på racercykler med tre klinger på kranksættet. Kapaciteten på en GS bagskifter er typisk på 37T og MCC på 28 tænder, dette har på tidligere modeller været 27 og 26 tænder.

Sram har som Shimano også to længder af bagskiftere til racercykler:

  • Short har MCC på 28 tænder og en kapacitet på 33 tænder.
  • Medium kalder Sram også for WiFli. En WiFli-bagskifter har en kapacitet på 37t og MCC på hele 32 tænder. En Cykel med en WiFli-bagskifter og et compact kranksæt kan rent faktisk have en større gearspredning end en cykel udstyret med en Shimano GS skifter kombineret med et trippelkranksæt.

Campagnolo har som den eneste producent tre forskellige længder af bagskiftere til racercykler:

  • Short har en total kapacitet på 27T og MCC på 26 tænder.
  • Medium har en total kapacitet på 36T og MCC på 29 tænder.
  • Large har en total kapacitet på 39T og MCC, der også er på 29 tænder.

Danmarks billigste bagskiftere til racercykler finder du her

Bagskiftere til mountainbike

Elekstronisk Shimano  XTR Di2 bagskifter er en nyhed i 2015.

Elekstronisk Shimano XTR Di2 bagskifter er en nyhed i 2015.


På mountainbikesiden er der kun 2 store spillere nemlig Shimano og Sram.

Shimano leverer til mountainbike to forskellige længder på bagskifterens laske:

  • GS er medium længde med MCC på 34 og en totalkapacitet 33 tænder.
  • SGS har lang laske med en kapacitet på 45T og MCC er 36T.

Sram benytter tre længder til MTB. Det er dog langt fra alle deres grupper, der har bagskiftere i alle længder:

  • Short kan håndtere et MCC på 28 og bør kun anvendes i kombination med et kranksæt med kun en enkelt klinge. Short brugs kun til DH- og Dirtcykler.
  • Medium kan håndtere et MCC på 32 og en totaltkapacitet på 35 tænder.
  • Long har en kapacitet på 47 tænder og MCC er 36T.

Danmarks billigste bagskiftere til MTB finder du her

Vigtig information vedrørende ovenstående specifikationer
Alle specifikationer er med forbehold for ændringer hos producenterne, desuden har de enkelte afvigelser i enkelte grupper. Vær derfor altid opmærksom på den specifikke bagskifters specifikationer, når du skal handle bagskifter.

Ældre bagskiftere kan afvige fra ovenstående specifikationer.

Tips og tommelfingerregler til køb af bagskifter
Der eksisterer et par tommelfingerregler, som kan gøre det lettere at købe ny bagskifter. Når du skal have en ny bagskifter til racercyklen, og har et kranksæt med to klinger, skal du gå efter en bagskifter med kort arm. Har du tre klinger på kranksættet, eller skal have en meget stor spredning på kassetten, skal du gå efter en bagskifter med medium laske.

Når det kommer til mountainbiken skal du til et enkelt- eller dobbeltkranksæt gå efter en bagskifter med medium laske. Den lange laske bruges primært til et trippelkranksæt og cykler, hvor kassettens spredning er meget stor.
Sram er til MTB begyndt at lancere en række af deres bagskiftere som ”Type 2”. Type 2 dækker over en række opgraderinger af bagskifteren, blandt andet er laskens fjedring blevet meget mere fast, hvilket gør, at ”chain slap” er tæt på elimineret. Samtidig har Sram gjort det muligt at låse lasken i strakt position, hvilket gør det meget nemmere at af- og påmontere baghjulet. Type 2 bagskiftere er lidt dyrere end standardudgaverne af Sram-bagskiftere, men prisforskellen er dog så lille, at man klart bør vælge type 2 fremfor standard.

Kan jeg ikke bare vælge en bagskifter med lang laske og på den måde undgå problemer?
Dette er et meget forståelige spørgsmål og i teorien kunne man godt droppe alle specifikationer og blot købe en bagskifter med længst mulig arm. MEN det vil også medføre ulemper, eller rettere sagt at fordelen ved at køre med kortest mulig arm forsvinder. Fordelende ved at køre med optimal længde arm på bagskifteren er:

  • Mindre ”chain slap”(kæden banker op i stellet)
  • Bedre kædeopstramning
  • Hurtigere skiftere
  • Større frigang til egerne og dermed mindre risiko for at få bagskifteren i hjulet
  • Lavere vægt(dog minimalt, hvad der her kan hentes af vægtbesparelse)

Kan jeg kombinere geardele på tværs af producenter?
Som udgangspunkt er dette af forskellige årsager ikke muligt. Sram og Shimano har forskelligt indeks i gearskifteren. Shimano har et indeks der hedder 1:2, og Srams hedder 1:1. Sram har dog lavet et par enkelte billige drejegreb, der kan bruges med en Shimano-bagskifter, men ikke deres egne bagskiftere. Da en Shimano- og Sram-bagskiftere flytter kæden lige langt pr. skifte, kan man sagtens bruge kassette og kæde fra Sram til en Shimano-udstyret cykel og omvendt.

Campagnolo er et kapitel for sig og er ikke kompatibelt med noget som helst. Dette skyldes, at afstanden bagskifteren flyttes pr. skifte, er anderledes ved andre producenter. Derfor kræver en Campagnolo-udstyret cykel også Campagnolo-specifik kassette med særlig afstand mellem klingerne.

Kan racer og MTB dele virke sammen?
Mange komponenter kan kombineres. Sram’s dele kan krydses på tværs af genrer, med Shimano komponenter skal man være opmærksom på om MTB delene er med Dyna-Sys teknologi da disse ikke kan bruges med racerdele.

Hvilken type bagskifter skal jeg bruge på min citybike
Citybikes er ofte udstyret med MTB komponenter, men da der er mange afarter af citybiken, kan cyklen også være udstyret med racergear eller en decideret urban geargruppe. Det er primært cykler med betegnelser som flatbar racer, fitness bike og hybrid cykel der er udstyret med racer komponenter. Urban geargrupper er ikke specielt udbredte i Danmark, Shimano har tidligere haft Nexave gruppen, den er i dag udgået og Shimano har ikke længere en Urban geargruppe med udvendige gear. Sram har fire urbane geargrupper plus tre grupper med en kombination af ind- og udvendigegear.

 

Tagget , , , , , , , , , , .Bogmærk permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *